Met een nieuwe campagne De Gouden Leeuw én De Grijze Muis weten te behagen, ga er maar aan staan. Doorn & Roos is het gelukt met deze reeks posters voor de Mega Platen & CD Beurs. Met een simpele visuele twist onderstrepen David Bergmans en Wilbert Leering de boodschap ‘great music may age… but it will never lose its greatness’.
De vliesdunne scheidslijn tussen kunst en reclame
Het Glow-festival in Eindhoven is sinds gisteren ten einde. Van en naar de lichtstad waren er geregeld verkeersopstoppingen, zo druk en succesvol was het. Honderden bezoekers wemelden in het donker, veelal gewapend met fotocamera en statief, om foto’s te maken van ‘licht in kunst en architectuur’. Ook te zien, bij wijze van reprise: de vliesdunne scheidslijn tussen gevelkunst en -reclame.
Johan Derksen is de sigaar
Na Natasja Froger, Frans Bauer en Maurice de Hond heeft de Nederlandse Energie Maatschappij een nieuwe BN’er zo gek gekregen het boegbeeld van hun nieuwe campagne te worden. Dit keer is de geloofwaardigheid van Johan Derksen de sigaar. Voor vrouwen en mannen die niet van voetbalgezever houden: Johan is bekend van Voetbal International, het televisieprogramma dat dit jaar de Televizierring heeft gewonnen.
Genoeg nodeloze introductie. Deze campagne is natuurlijk weer bruiner dan bruin. Maar uitleggen waarom is misschien nog wel nodelozer. Want alle vorige campagnes van de NEM zorgden ook al voor de nodige antiperistaltische bewegingen bij deze beer. Deze campagne past zo in dat rijtje. Wat dat betreft dingen ze mee naar een Consistent Accent van de SAN. Maar waarschijnlijk kunnen ze de Loden Leeuw eerder ophalen. Overigens windt Johan zelf geen doekjes om zijn beweegredenen om te acteren in de commercial:
Vierkante varkens
Chipotle is een restaurantketen uit Amerika die gespecialiseerd is in Mexicaanse gerechten. Hun missie is het serveren van eerlijk voedsel. Ze maken daarom gebruik van biologische ingrediënten en biologisch vlees. Inmiddels heeft het grillrestaurant al meer dan 1000 vestigingen en zijn er ook al restaurants in Engeland en Canada.
Leuke wetenswaardigheid is dat fastfoodgigant McDonald’s ooit voor 360 miljoen dollar geïnvesteerd heeft in Chipotle. Hierdoor kon het Mexicaanse grillrestaurant al snel uitbreiden van 16 restaurants naar 500. In 2006 stopte de grote gele M met investeren om zich te focussen op hun eigen restaurants. Ze nbso online casino reviews namen daarbij wel het luttele bedrag van 1,5 biljoen dollar mee uit de kas van Chipotle.
Dat (het vaak onder vuur liggende) McDonald’s een stap terug heeft gedaan, is eigenlijk alleen maar goed geweest voor de geloofwaardigheid van de missie van Chipotle, namelijk het serveren van eerlijk voedsel.
Met het prachtige filmpje ‘Back to the Start” proberen ze het belang van de ontwikkeling van een duurzaam voedselsysteem nog eens extra te benadrukken. Met varkens die in vierkante roze blokjes veranderen, lukt het ze aardig om de waanzin van de vleesindustrie in beeld te brengen.
Gecamoufleerde reclame
Hoe bewijs je dat je foundation ook echt ieder moedervlekje kan camoufleren? Dat is ongetwijfeld de vraag geweest aan de creatieven die deze viral voor Vichy hebben bedacht.
In het filmpje zien we Rick Genest, beter bekend als Zombie Boy. Rick’s tatoeages gaan iets verder dan het niveau ‘plakplaatje’, hij heeft namelijk op zijn hele bovenlichaam een skelet laten tatoeëren. Een redelijk aanwezig plakplaatje dus. Een mooie uitdaging voor 3 visagisten om bij Rick weer zijn normale huidskleur terug te toveren met behulp van Dermablend.
De transformatie van normale jongen tot Zombie Boy is verbluffend. En dat de foundation goed werkt lijkt me ook wel bewezen. En chapeau voor de bijbehorende site, waar het product een bescheiden rol heeft.
De Bruine Beren. Plus spaart ze allemaal
Het is al weer enige tijd geleden sinds mijn laatste tirade over de Plus-commercials. Bewust heb ik me keer op keer ingehouden als er weer een nieuwe spot met de olijke vakkenvullers op tv was. Het pesten van het kleine meisje, de ontzettend slechte woordgrap ‘lamsoortjes’: ik liet het knarsetandend en oogluikend toe. Zelfs toen het ietwat mollige meisje in een voetbaltenue ten tonele verscheen, hield ik mijn muil.
Maar nu is de maat vol. Leukwerkt heeft een nieuw niveau van irritatie gevonden en dat kan van mijn kant niet onopgemerkt voorbij gaan. Om in de nieuwe commercial het thema ‘Aanvulleh!’ te ondersteunen worden groene handpoppen geïntroduceerd. En dat betekent automatisch dat de irritant pratende vakkenvullers van de supermarkt nog irritantere stemmetjes gaan opzetten. Een hele commercial lang! Ik heb ze niet geteld, maar al mijn berenharen stonden overeind.
Een korte zoektocht op Twitter leert mij ook dat ik niet alleen sta in deze irritatie. Teksten zoals ‘De Plus-reclame heeft zichzelf weer overtroffen op het gebied van hoi-ik-heb-zin-om-met-een-roestige-spijker-in-mijn-oogbollen-te-prikken’ en ‘Oh. my. god. Die #plus reclame. Elke keer als je denkt dat ze niet erger kunnen. Overweeg serieus een boycot’ worden gepost.
Plus heeft zijn Bruine-Beren-spaarkaart nu wel vol, dus voor De Bruine Beer is hiermee de kous af. Hij zal er niet meer over posten. Denkt ie.
Beregoed
BETC Paris komt met een verfrissende casino online insteek voor een commercial van digitale tv-zender Canal . In de spot staat een wandelend berenkleed centraal. Ondanks de nauwe verwantschap met onze bruine beer is dit toch echt een vette gouden leeuw.
Leven volgens Levi’s
Laatst kwam ik de nieuwe, wereldwijde commercial van Levi’s tegen: “Go forth.” En, eerlijk is eerlijk, ik was meteen verkocht. Mooie film, goede muziek en een sterke voice-over. Filmmaker Ralf Schmerberg neemt je mee op een emotionele reis in het leven van jonge mensen en laat het leven zien zoals het zou moeten zijn volgens Levi’s.
De Go Forth-campagne draait om de kracht van mensen om de wereld te veranderen. Te zijn wie je bent. Het verschil te maken en je leven te leven zoals jij wilt. Daarnaast motiveert Levi’s de consument om samen een vuist te maken en iets te doen voor een betere wereld. Zelf blijven ze ook zeker niet achter, want Levi’s draagt haar steentje bij door verschillende goede initiatieven te steunen. Op de website vind je alles over de ins en outs van de campagne.
Als je het mij vraagt dus niet alleen een mooie film, maar een mooie campagne die het leven volgens Levi’s perfect neerzet.
Be prepared. Be very prepared.
Bij State Farm Insurance hebben ze een zeer fraai geëxecuteerde viral gemaakt. Door vernuftig gebruik van Google Streetview zie je de trailer van een blockbuster die zich in je eigen straat afspeelt. Er uitvoerig over schrijven heeft weinig zin, dus ga het zelf bekijken.
Gevoelige plaat
“Inspiratie is overal,” hoor je altijd zeggen. En reclamemakers laten zich maar wat graag inspireren. Maar soms bevindt het verschil tussen “geïnspireerd door” en “gejat van” zich in een grijs gebied.
Vaak hebben de slachtoffers van het jatwerk, de bedenkers van het originele idee, evenals de jatters een commercieel tintje. Lullig: je intellectuele eigendom wordt gestolen en misbruikt voor een ander commercieel doel.
Zuurder is online casino canada het als je idee niet eens bedoeld is voor commerciële doeleinden, maar toch gestolen en misbruikt wordt door luie creatieven. De creatieven voor radiozender OUÏ fm maken het dubbel zo bont, door een mix van 2 vergelijkbare ideeën te combineren. In een reeks van maar liefst 10 ads moeten de creatieve fotoplatformen Dear Photograph, en Sleeveface het ontgelden.
En ik weet het: “alles is al verzonnen”, “niks is nieuw, slechts de combinatie van oude dingen is nieuw” en nog meer van dat soort dooddoeners. Ze zijn allemaal geen excuus voor dit soort jatwerk en dus prooi voor De Paarse Krokodil.