Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

zondag 27 maart 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Makkelijk maal twee

De Belastingdienst heeft al enige tijd de pay-off ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. En dat makkelijker maken bewijzen ze ook. Zo introduceerde ze onlangs de vooraf ingevulde aangifte. Handig, want dat scheelt een hoop invullen en narekenen.

Deze mupi is makkelijk maal twee. Enerzijds herinnert ‘ie je aan de belastingaangifte die je ongetwijfeld nog moet invullen. En anderzijds zorgt de subtiele wijze van boodschap één verpakken ervoor dat je er ook aan herinnert werd vannacht de klok op zomertijd te zetten. De uitingen zijn nog niet terug op het leuk-niveau van een aantal jaar geleden, maar deze subtiele knipoog komt in de richting.


 
 
woensdag 16 maart 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

De magie van de werkelijkheid

Een commercial vol vrolijke en blije kiddo’s. Dat klinkt als een normale commercial voor Disneyland Parijs. En deze spot is eigenlijk niet anders. Maar toch ben ik gecharmeerd van deze spot. Vooral omdat ze dit keer niet verzanden in het creëren van een plastic droomwereld die kinderen aan moet spreken.

Nee, dit keer zien we, met het gevaar naïef over te komen, de Echte Mensen Wereld. En, dit keer spreken ze de beslissingsmaker aan: papa & mama. Hoe logisch dat ook klinkt, het is slim. Evenals het gebruik van uitbundige kinderen die net te horen krijgen dat ze naar Disneyland gaan slim is. Want dat doet natuurlijk iedere ouder’s hart smelten.


 
 
woensdag 9 maart 2011   —  6 reacties » Lees meerLees Minder

Bing it on!

Zoekmachinemarketing is booming. En Google is dus de bomb. Want niet alleen is Google met grote afstand de meest gebruikte zoekmachine, het merk heeft het voor elkaar gekregen om de activiteit ‘iets opzoeken op internet’ te vervangen door een werkwoordsvorm van de merknaam: googelen.

De suprematie van Google wordt al jarenlang aangevochten door Microsoft, met zijn eigen zoekmachine Bing als troefkaart. Maar ik twijfel nog steeds aan de tactiek die Microsoft jaren geleden al heeft ingezet om Bing populair te maken. De softwaregigant is namelijk geforceerd bezig met het verwerkwoorden van hun zoekmachine. Steeds vaker zie je in tv-shows product placement van Bing met de tekst ‘Bing it’.

In 2009 berichtte DutchCowboys er ook al over. En ik vraag me af of er ondertussen progressie is geboekt. Is het niet te makkelijk om een me-too-strategie kiezen als je een me-too-product hebt? Gaan ze zo de strijd met Google winnen? Of is het juist dé manier om langzaam terrein te winnen? Vuur met vuur bestrijden zeg maar.

Vergelijk het met een raamdecoratieproduct dat probeert om de nieuwe Luxaflex te worden, of een lijmstiftenmerk dat de nieuwe Prittstift wil zijn. Ik denk dat het niet gaat werken. Zie ook dit leuke filmpje. Maar ik ben maar één Witte Geit natuurlijk. Dus heb je ook een mening over Bing it? Er is ruimte genoeg in de comments. Bing it on!


 
 
dinsdag 1 maart 2011   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

De videogame: de videoclip van de toekomst?

Muzikanten die met een videoclip hun muziek onder de aandacht willen brengen, moeten tegenwoordig van goeden huize komen. Muzikanten die ter promotie van een nummer een videogame lanceren, weten niet of ze van goeden huize moeten komen.

Ze weten het niet, omdat er nog weinig mee geëxperimenteerd is. Boef & De Gelogeerde Aap gaan het testen. Het hiphopduo vond kunstenaar Jordy van den Nieuwendijk bereid om een platformspel te maken bij hun nummer Mosredna. Zelf testen? Druk op start, speel het spel, luister en huiver.


 
 
donderdag 24 februari 2011   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Concept met gestolen identiteit

N=5 en KONG maakten in 2009 deze commercial voor de Rijksoverheid om mensen bewust te maken van het gevaar van nonchalant omgaan met persoonsgegevens op internet. Het concept won verschillende prijzen, waaronder een Gouden Esprix in 2010.

In het spotje zien we het voorbeeld van een vrouw die zo nonchalant omgegaan is met haar persoonsgegevens, dat ze bij wijze van spreken haar hele digitale hebben en houden op straat gooit. De commercials werden ondersteund door twee tag-ons die tips beschreven casino om identiteitsroof en andere zaken tegen te gaan.

De onderstaande Finse campagne voor antivirussoftware van F-secure heeft veel weg van het Nederlandse concept. De ingezette middelen zijn weliswaar anders, maar de gedachte is identiek. Creatief gezien kan De Paarse Krokodil deze Finnen dus wel schieten. Maar ach, cybercrime tegengaan is een goede zaak, dus hij knijpt een oogje dicht.


 
 
dinsdag 22 februari 2011   —  4 reacties » Lees meerLees Minder

De vlekkentovenaar van HG

René Goscinny, de in 1977 overleden scenarist van de stripreeks Asterix & Obelix, zei dat alle grappen ter wereld grofweg in acht categorieën te verdelen waren. In het reclamevak zijn ze in alle soorten en maten wel ooit gemaakt.

De eerste categorie was ‘het misverstand’, zoals in deze reclame van de verdwenen hypotheekverstrekker Ameriquest. De tweede categorie was volgens de scenarist ‘de situatie waarin iemand iets glashard beweert, terwijl het tegenovergestelde gebeurt’, zoals hier.

‘De rolomkering’ was de derde categorie. En daar gaat het om in de bovenstaande spot van HG, een Almeerse fabrikant van reinigingsmiddelen. In bepaalde Nederlandse bouw- en supermarkten toont een scherm met een bewegingssensor, zodra er iemand in de buurt is, reclames voor die middelen.

In één van de spots is ingespeeld op de badmeester, peuterleiders en priesters die het nieuws haalden met kindermisbruik. In plaats van een volwassene die een kind gebruikt als partner in het erotisch spel, laat de reclame een kind zien dat zijn moeder gebruikt.

Op een voorzichtig suggestieve manier worden de rollen omgedraaid, waardoor de spot krachtig wordt. Krachtig als de reinigers van HG, zo is te zeggen. Wat evengoed te zeggen valt: de reclame is een slechte grap. Want de slechte grap was weliswaar niet één van de andere vijf categorieën volgens René Goscinny zaliger, dat wil niet zeggen dat slechte grappen niet bestaan.


 
 
dinsdag 15 februari 2011   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Never say no to Panda

Schermafbeelding 2011-02-15 om 15.48.33

Iedereen kent ze, de knuffelige pandaberen die met hun lieve oogjes het geld uit onze zak proberen te kloppen via donaties aan het WWF. Dat diezelfde panda’s ook uit een ander bamboevaatje kunnen tappen, bewees deze serie van commercials vorig jaar voor Panda Cheese, gemaakt door Advantage uit Egypte.

De boodschap ‘Never say no to Panda Cheese’ werd daar op een briljante wijze vertaald naar hilarische spots die binnen no time virale hits waren op Youtube. En ik geef toe, deze Grijze Muis lag ook te rollen door zijn hol van het lachen. Mijn favoriet is de panda in de supermarkt.

Helaas werd ik bij het schrijven van dit bericht direct op de vingers getikt door De Paarse Krokodil, die zijn huiswerk goed gedaan had, en hier een interessant blogbericht vond. Dat maakt de commercials niet minder hilarisch, maar wél een stuk minder origineel.

PS: het schijnt dat de intimidatietechnieken van de panda ook zijn ingezet bij het recente aftreden van president Mubarak.


 
 
vrijdag 11 februari 2011   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Big Brother + Axe = heaven on earth

HeavenOnEarth

Neem een week vrij. Neem een sabbatical. Neem ontslag. Want na het zien van deze site zal iedereen, in ieder geval elke heteroseksuele man, niks anders meer doen dan gekluisterd zijn aan het beeldscherm.

Op tv of internet heb je de laatste commercial van Axe vast al voorbij zien komen. Engelen vallen uit de lucht en gooien hun aureool kapot voor de voeten van een fervent Axe-gebruiker. Maar engelen bestaan niet, hoor ik Ron Brandsteder zingen. Toch wel, Ron. Want ergens heeft Axe een huis neergezet met drie van die schoonheden.

Volgens de trailer zijn de dames op zoek naar de ideale man en maak je kans op een sleepover in het huis van de engeltjes. En het mooie is, je kunt ze 24 uur per dag legaal begluren! Deze Rode Hond ziet het wel zitten, zo’n hemelse viral.


 
 
vrijdag 11 februari 2011   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Freddonna Stanhouse & Elvis McSimmanson

MixTerra

Iedereen kent het nog wel van vroeger. Dieren mixen. Geef een krokodil een slurf en het wordt een krokofant. Dit werkt natuurlijk ook met bekende artiesten. Dat dacht ook DDB Mexico met bovenstaande ads voor Terra Network. Het enige wat je hoeft te doen, is de olifantenslurf veranderen in de tong van Gene Simmons en klaar is Kees!

Als muziekliefhebber blijft het leuk om op zoek te gaan naar de artiesten die in de plaat verstopt zitten. Voor de luie speurneuzen en cultuurbarbaren onder ons staan de antwoorden onderaan deze post. Maar voordat je verder scrollt, nog even deze advertentie van Volkswagen uit 2005.

MixBeatles

DDB Brazil deed de truc met het mixen van artiesten al een keertje eerder. Jammer dus dat hun collega’s uit Mexico even niet op hebben zitten letten. Daarbij komt ook nog eens het feit dat beide ads gebruik maken van precies dezelfde heading: “Mix your music.” Vandaar deze Paarse Krokofant voor de mannen van DDB Mexico.

Bands


 
 
dinsdag 8 februari 2011   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Makkelijk afbreekbaar

aqua-tube

Bij Lotus hebben ze de afgelopen 5 jaar niet stil gezeten tijdens de grote boodschap. Ze zijn druk bezig geweest met het ontwikkelen van een wc-rolletje dat je, net als het wc-papier wat er omheen zit, gewoon in de pot mag gooien. De Aqua Tube™ noemen ze het, met een heuse TM achter de naam.

Om dit biologisch afbreekbare rolletje onder de aandacht te brengen, werd via een YouTube-kanaal gevraagd om persoonlijke frustraties te melden. Een kunstenaar zat stand-by om ze vervolgens, gefröbeld uit een wc-rolletje, symbolisch door de plee te spoelen. Gevolg? Een waslijst aan korte filmpjes en heel wat Aqua Tubes™ het riool in.

Creatief gezien vraag ik me eigenlijk niks af. Het hele concept af laten zeiken door De Bruine Beer onder de noemer schijtwerk zou te makkelijk zijn. Het probleem ligt namelijk niet bij het creatieve werk, maar bij de nutteloosheid van het afbreekbare rolletje.

Want is het probleem van rondslingerende wc-rolletjes zo groot dat er een handjevol geleerde mannen een wc-rolletje moest ontwikkelen dat je ook door de pot kan spoelen? En waar moeten ze op de peuterspeelzaal dan mee knutselen?