Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

dinsdag 6 september 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Echt nep

Het Nederlands Film Festival heeft dit jaar het thema ‘voor je het weet zit je er middenin’. En om dat thema kracht bij te zetten heeft Woedend! samen met WeFilm een serie briljante commercials ontwikkeld.

Het idee is heel simpel: een toevallige passant speelt op straat ineens de hoofdrol in een scène van een Nederlandse speelfilm. Het mooie van dit idee is dat de toevallige passant ook daadwerkelijk een toevallige passant is. Hij of zij weet van niks en loopt nietsvermoedend de scène in.

Natuurlijk hadden Woedend! en WeFilm ervoor kunnen kiezen om de rol van de passant ook te laten acteren. Maar gelukkig hebben ze het niet gedaan. Juist het vleugje dit-had-ook-kunnen-mislukken maakt het idee af. En een goeie making-of natuurlijk.


 
 
maandag 5 september 2011   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Freddie & Lenie

Je hebt het ongetwijfeld al gezien aan het Google-logo. Vandaag is de 65e verjaardag van wijlen Freddie Mercury. De frontman van Queen behoort nog steeds tot één van de populairste popartiesten aller tijden. Queen (in de originele bezetting) trad tussen 1974 en 1986 dertien keer op in Nederland. Het laatste concert op Nederlandse bodem was in de Leidsche Groenoordhallen.

Maar Queen heeft meer met Nederland dan je denkt. De muziek van Freddie en co wordt, zoals je weet, gebruikt voor de commercials van Zeehondencrèche Lenie ’t Hart in Pieterburen. Maar wat je misschien niet weet is dat Lenie geen cent voor de nummers heeft hoeven betalen.

Het eerste nummer ‘A Beautiful Day’ werd in 2000 na schriftelijk contact met de manager van Queen, Jim Beach, gratis ter beschikking gesteld. Voor het gebruik van het nummer ‘Love of My Life’ kreeg Lenie (nadat ze een bezoek had gebracht aan de musical ‘We Will Rock You’) in 2010 wederom toestemming van diezelfde manager.

Wie de eerste noten van het nummer ‘A Beautiful Day’ hoort, denkt anno 2011 nog steeds meteen aan Freddie, maar stiekem ook aan zeehonden. Helaas overleed Freddie Mercury al in 1991 en heeft hij dus niks van deze commercials meegekregen. Hij had het waarschijnlijk prachtig gevonden.


 
 
vrijdag 2 september 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Anti-reclame

Zelfreflectie. Altijd goed. Zeker als reclamemakers in een reclame hun eigen vak bekritiseren, ligt de ironie voor het oprapen. In Nederland kennen we natuurlijk allemaal ‘Geen fratsen’ van C1000 waarbij dit ook al enigszins gebeurde.

In België zet wasmiddelfabrikant Bonux nog een stapje verder. Alle clichés van wasmiddelencommercials worden op de hak genomen. Het frisse lentebriesje, de wetenschapper, het mooie model, niets is veilig voor de satirische voice-over. De voice-over neemt zelfs zichzelf in de mangel.

En door alle opsmuk in beeld en boodschap te verwijderen, wordt deze commercial ultiem schoon. En ultiem schoon, dat is misschien wel de beste reclame voor Bonux.


 
 
donderdag 1 september 2011   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Kettingbotsing

Verkeersveiligheid is belangrijk. Dat weten ze in Nieuw Zeeland, maar ook in landen zoals België, waar het wegdek bezaaid is met putten die uitkomen in Nieuw Zeeland.

In 2009 gooit reclamebureau Duval Guillaume uit Antwerpen het verkeersveiligheidsprobleem op het rijgedrag van automobilisten. Bestuurders moeten zich volwassen gedragen, want anders ontstaan er ongelukken. De mannen van Duval maakten deze vermakelijke campagne met automerken die typografisch botsen. Het leuke daarbij is dat de automerken nog steeds in het geheel leesbaar zijn.

In Nieuw Zeeland maakte Ogilvy dezelfde grap, maar dit keer met beeld. Toevoeging van de kiwi’s is dat de typografische overgang tussen de automerken (die minder mooi gecombineerd zijn dan de Belgische variant) een nieuw automerk moet voorstellen.


 
 
zaterdag 20 augustus 2011   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Eruit voor de boodschappen

Reclame is een maatschappelijk geaccepteerde vorm van bedrog, die als doel heeft potentiële klanten over te halen tot de aanschaf van producten en diensten. Het bedriegen kan subtiel gaan en het kan opzichtig.

Een supermarkt die van geen whiskymerk meer flessen heeft staan dan dat met ‘zeldzaam’ ter aanbeveling op het etiket, doet het niet subtiel. Evengoed krijgt men er dorst van. We gaan er even uit voor de boodschappen.


 
 
woensdag 10 augustus 2011   —  3 reacties » Lees meerLees Minder

Telfort is voor losers

Telfort heeft sinds 1 augustus een nieuwe campagne lopen. Die met de rijke familie die door de crisis opeens een stuk minder rijk is geworden. Zover de Witte Geit weet, is Telfort altijd al een prijsvechter geweest. Trouw aan hun propositie blijven ze dus zeker in deze commercial. Niks mis mee, zou je zeggen.

En toch. De Witte Geit vindt dat Telfort door het gebruik van de Gooise familie – die van inkomensklasse A naar C is gegaan – de plank een beetje aan het missen is. Waarom de crisis als vehikel gebruiken? Waarom drukken op een pijnpunt waar heel Nederland (en de rest van de wereld) last van heeft?

Is dat nu gemakkelijk gebruik maken van een gegeven of verklaar je iedereen die Telfort gebruikt tot ultieme loser? Want van miljoenenvilla naar het betonnen ‘Bijlmer-bos’ is nu niet echt een ding waar je mee te koop wil lopen.

Er was niks mis met de andere commercial van Telfort, waar jouw persoonlijke manier van leven werd gekoppeld aan het voordeel van Telfort. Met andere woorden: iedereen kan terecht bij Telfort. Of heeft de Witte Geit het totaal mis en worden massa’s mensen juist nu aangesproken door de Gooise familie die het even niet meer zo breed heeft?


 
 
woensdag 3 augustus 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Een dun lijntje

Toen ik deze advertentie tegenkwam, was ik meteen geïnteresseerd. Getriggerd door het beeld. En nieuwsgierig naar wat die twee verhalen mij wilden vertellen. Na ze allebei gelezen te hebben bleef ik toch enigszins met een gemengd gevoel zitten. Goed of niet? Uiteindelijk moest ik toch de conclusie trekken: nee, helaas.

Op zich is de boodschap van deze advertentie duidelijk. Naar mijn idee zit het hem in de uitvoering, en dan met name in de copy. Op de eerste plaats is het erg veel bodycopy, ondanks dat er twee keer hetzelfde staat. En gezien het feit dat de copy nogal essentieel is voor het idee, vraag ik me af of iedereen het wel gaat lezen en de boodschap meekrijgt.

Ten tweede wordt het verhaal twee keer verteld, maar krijgt het alleen een andere interpretatie door de heading die erboven staat. Naar mijn idee kan ook dat anders. Slimmer. Creatiever. Neem dit voorbeeld

Oké, het is een filmpje in plaats van print, maar toch. Het bewijst in ieder geval dat toveren met woorden (dus niet alleen een andere heading) het verhaal op een creatieve manier een hele andere lading en interpretatie kan geven. En of dat nu in print of tv is, maakt volgens mij niet zoveel uit. Of ga ik nu te kort door de bocht?


 
 
vrijdag 29 juli 2011   —  4 reacties » Lees meerLees Minder

Het verhaal van de ooievaar en de gier

Wie heeft ‘m gezien, de ‘ooievaar en de gier’-commercial van Orange Babies? Een prachtig gemaakte commercial met een belangrijke boodschap over HIV. Vragend om hulp en steun. Altijd goed, zo’n goede zaak. Maar het helpt niet als-ie een beetje wollig qua boodschap verpakt is.

Zo helder als de commercial met de buiken was in 2008, zo wollig is deze commercial. Ondanks dat iedereen direct snapt dat de ooievaar voor leven staat en de gier voor de dood. En dat de ooievaar moet winnen in de strijd tegen HIV.

Maar waarom zo ingewikkeld gebracht? Waarom die overbodige metafoor? Waarom kan het gewoon niet zo helder, dicht op de huid en menselijk zijn als de ‘buiken-commercial’?

Soms vraag ik me af of bureaus niet alleen bezig zijn met een mooi filmpje maken. Even regisseurtje spelen, alles – of zo veel mogelijk – uit de kast halen, om dan tevreden achterover te gaan hangen, blij met het mooie resultaat. En de klant, die de beslissing neemt om ‘maar iets nieuws te doen’. Want we hebben die commercial met de buiken zelf al zo vaak gezien.

Dan wordt er soms vergeten dat de boodschap Jan en alleman moet pakken en dat het mensen moet activeren iets te doen aan het probleem. En dat het misschien een heel goed plan was om die ‘oude’ commercial te herhalen. Voor de herkenning, maar vooral om het op menselijke schaal belichten van het HIV-probleem, zodat het je echt raakt.

Wat de Bruine Beer betreft, mist deze commercial door het gebruik van de wollige metafoor, dat het menselijk is en blijft. Dat het een probleem is waarvan je het verdriet moet kunnen voelen als je kind geboren wordt met HIV onder de leden. Dat het je raakt.

En dat doet een toneelstukje van een ooievaar en een gier niet. Dat raakt me niet en doet geen recht aan het leed dat HIV nog dagelijks brengt in ontwikkelingslanden.


 
 
woensdag 27 juli 2011   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Top voor TopGear

Autorijden en mobiele telefoons. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar ook niet met elkaar. Vroeger was je hip als je een telefoon in de auto had, tegenwoordig mag je hem niet eens meer in je hand hebben terwijl je achter het stuur zit. Begrijpelijk, want mobiele telefoons en autorijden gaan niet samen.

Tegenwoordig kun je ook nog véél en veel meer dan alleen maar bellen met je telefoon. Internetten, gamen, foto’s maken en direct uploaden, navigeren naar Appelscha,  Facebooken, What’s-appen, Tweeten etc. etc. Je kunt iedereen in je sociale netwerk altijd en overal op de hoogte houden van wat je doet en waar je bent. Ook als je achter het stuur zit. Maar of dat handig is?

Deze advertentie voor TopGear Magazine laat in één oogopslag zien dat mobiele telefoons en autorijden ook vandaag de dag nog steeds niet (goed) samengaan. Mooi werk van N=5.


 
 
vrijdag 22 juli 2011   —  5 reacties » Lees meerLees Minder

Zeker weten

Een beeld, een sterke zin en een packshot. Advertising pur sang. Behalve wanneer je op een prijzenfestival rondloopt, of de Archive doorbladert, zie je het nog wel eens.

ETCETERA weet met één zin het beeld te verklaren en te versterken. Aan deze uiting hoef ook ik als Gouden Leeuw niet meer woorden vuil te maken. Ik weet zeker dat dit goed is.