Helemaal hipperdepip in hedendaagse communicatie is storytelling. Het verhaal achter je merk, het liefst ontstaan vanuit de identiteit van je merk. Maar als het niet anders kan, dan verzinnen we de hele fucking story die we tellen bij elkaar. Al die goede verhalen resulteren regelmatig in prachtige commercials. Vaak met een pakkend muziekje, duidelijke voice-over (die dan opeens de ‘storyteller’ heet) en pakkende beeldtaal. Authentiek en onderscheidend.
Het kan ook anders. National Academic, dé verzekeraar voor hoog opgeleiden. Zij proberen in 25 seconden namelijk zo min mogelijk te zeggen. Hun tv-commercial en radiocommercial (zie tv-spot, maar dan met je ogen dicht) zijn al niet bijster origineel door de muziek, degelijke voice-over en de gedateerde grafische beeldtaal. Dit wordt nog eens versterkt door de nietszeggende inhoud. We horen alleen maar termen zoals ‘meer verwachten’, ‘meer service’, ‘kritisch zijn’ en ‘oplossingen zoeken’. Oja, en de mooiste: ‘Dankzij onze klanten zijn we geworden wie we nu zijn.’ Het is bedroevend.
Dus.. dankzij hoog opgeleide Nederlanders met een mening én met bovengemiddelde kennis en denkkracht, vertelt National Academic nu dit zouteloze nietszeggende verhaaltje?? En wat zegt dit spotje dan over National Academic??
Ach, nietszeggend is soms ook veelzeggend.
Ik heb de zakdoekjes er maar bij gepakt. Ergerde me al een tijdje aan deze, maar nu de vinger zo op de zere plek ligt!
De radiocommercial is zowaar nog erger. Dat zemelt maar door en door en ergens aan het einde wordt eindelijk duidelijk van wie dat gezemel afkomt…