Eerst even een aantal feitjes op een rij. In de nacht van 17 september kwam de nieuwe Grand Theft Auto uit. Dat zorgde voor dikke rijen bij de Media Markt en de Saturn. Binnen 24 uur bracht de game 800 miljoen dollar in het laatje. Dat betekent dat de productiekosten (260 miljoen dollar) voor de game in één dag dik zijn terugverdiend. En na 3 dagen stond de teller al op meer dan 1 miljard dollar.
De mannen van kennen het spelletje als geen ander. Alles wat ze maken verandert in goud. Dit komt vooral door de manier waarop ze de zaken aanpakken. Want ondanks het gewelddadige imago van de game wordt alles met liefde gemaakt en tot in het diepste detail uitgewerkt.
Dat blijkt ook uit de aankondiging van de game. Op straat verschenen in diverse steden grote muurschilderingen met de hoofdpersonages uit de game. Je leest het goed; muurschilderingen. De gigantische afbeeldingen werden op de echte underground manier gemaakt, gewoon handmatig met een spuitbus. Net zoals in de game.
De vraag die bij iedereen natuurlijk rijst is, heeft zo”n game deze analoge publiciteit nog wel nodig? Het spel verkoopt zich immers vanzelf op het internet. De Gouden Leeuw is van mening dat het juist goed is dat de liefde die in de game gestoken is ook is doorvertaald naar de marketing. Kortom: Mission complete.
Zeker wel een toevoeging. Feeding the hype.