Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

maandag 3 oktober 2011

Gevoelige plaat

“Inspiratie is overal,” hoor je altijd zeggen. En reclamemakers laten zich maar wat graag inspireren. Maar soms bevindt het verschil tussen “geïnspireerd door” en “gejat van” zich in een grijs gebied.

Vaak hebben de slachtoffers van het jatwerk, de bedenkers van het originele idee, evenals de jatters een commercieel tintje. Lullig: je intellectuele eigendom wordt gestolen en misbruikt voor een ander commercieel doel.

Zuurder is online casino canada het als je idee niet eens bedoeld is voor commerciële doeleinden, maar toch gestolen en misbruikt wordt door luie creatieven. De creatieven voor radiozender OUÏ fm maken het dubbel zo bont, door een mix van 2 vergelijkbare ideeën te combineren. In een reeks van maar liefst 10 ads moeten de creatieve fotoplatformen Dear Photograph, en Sleeveface het ontgelden.

En ik weet het: “alles is al verzonnen”, “niks is nieuw, slechts de combinatie van oude dingen is nieuw” en nog meer van dat soort dooddoeners. Ze zijn allemaal geen excuus voor dit soort jatwerk en dus prooi voor De Paarse Krokodil.


2 reacties op “Gevoelige plaat”

  1. Jatwerk heeft een nieuwe naam, volgens een strip achterin de adformatie: ‘citeren’ noemen ze dat…

    Het wiel wordt gewoon niet meer uitgevonden.

  2. Everything is a remix ! Je weet toch!

    check:

    http://www.everythingisaremix.info/

    Toch valt het allemaal wel mee als je bedenkt dat we er 2000 jaar over gedaan hebben om wieltjes onder bagage te plaatsen.

Roept u maar