Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 30 juni 2011

De Bruine Beer schenkt klare wijn

Discovery Networks is gewend om entertainment te brengen waar mensen wat van kunnen leren, maar De Bruine Beer kan hen ook nog wel wat leren. Want met het lanceren van hun vrouwenzender TLC maken ze namelijk enkele denkfouten.

De filosofie achter de campagne van TLC is dat vrouwen samen televisiekijken onder het genot van een glas wijn. Met heel erg koffiedikkijken vind je daar de eerste denkfout: mannen drinken bier, vrouwen drinken wijn. Misschien is “denkfout” overdreven, maar het is wel nogal generaliserend. Er zijn natuurlijk genoeg mannen die wijn drinken en vrouwen die bier drinken. Je kunt ook niet keihard stellen dat thee enkel een vrouwendrank is.

De eerste denkfout wordt vervolgd door de tweede. De spoof op Heineken, het gebruikmaken van het alom bekende font van het biermerk. Want als je even meedenkt met de dames van TLC best online casino en de eerste denkfout niet als fout ziet, dan spreekt de stijl die nu gebruikt is in de abri alleen mannen aan.

En daarop volgt de derde, grootste denkfout. Door de stijl van Heineken te “lenen” voor je lancering, bouw je niet aan een eigen identiteit. De vlugge voorbijganger denkt veel eerder aan bier dan aan een nieuwe televisiezender. De keuze voor de spoof vertroebelt de boodschap.

Dit allemaal gezegd hebbende, neem ik weer een stapje terug. Want wellicht wordt deze one-off opgevolgd door een reeks uitingen die wel een eigen gezicht hebben en niet schaamteloos gebruikmaken van Neerlands bekendste biermerk.


4 reacties op “De Bruine Beer schenkt klare wijn”

  1. Waar ik me aan erger is die kleine letters, met waarschijnlijk de uitleg van wat TLC is.

    Als ik voorbij rij, lees ik alleen wijntje en TLC. Ik heb dan geen idee wat het is en ga dat niet opzoeken op me mobiele internet ofzo. Als ik op de bus sta te wachten sta je aan de binnenkant en zie je het hele bord niet.

    Kleine lettertjes werken alleen in kranten en tijdschriften, op dit soort posters moeten ze gewoon halfnaakte vrouwen zetten :D

  2. En de vierde fout is dat de spoof wel erg (en dan bedoel ik heel erg) laat na de ‘biertjes’ uitingen komt van Neboko. Zegt wel wat over de kracht van Neboko als de consument zich dat nog herinnert :D

  3. Dramatisch slecht. Op alle fronten.

  4. Het enige waar ik het mee eens ben is dat ze niet echt aan een eigen identiteit werken, maar voor de rest is het echt een slim bedacht concept. Wijn is erg vrouwelijk tegenover bier. Dat is nou eenmaal zo. Veel vrouwen drinken ook wel bier en mannen ook wijn. Daarbij is de doelgroep van Heineken mannelijk en hoe vaak hoor je een of ander carnavals nummer over mannen die zich te pletter zuipen met wijn?…..Dat dacht ik al. Het enige slecht hieraan is dat de groene kleur te donker is. Ze hadden wel wat brutaler kunnen zijn door de kleur dichterbij de kleur te houden van het originele. En wat ook niet geheel onbelangrijk is, is uitleg over wat the fuck TLC is. Want veel mensen kijken geen discovery channel dus weten ze ook niet waar ze naar kijken. ‘De nieuwe zender van vrouwen, voor vrouwen’ bijvoorbeeld.

Roept u maar