Het mysterie is ontrafeld. De Witte Geit zat ernaast; het was geen tease-campagne van KWF Kankerbestrijding, maar de lancering van PostNL, de nieuwe naam van TNT Post. ‘Morgen is vandaag’ staat er nu semi-transparant over de oude poster met ‘morgen’ heen gedrukt. Ook staat er een advertentie in de krant.
De uitingen brachten nogal wat discussie op de redactievloer van Het Roze Olifantje. De Gouden Leeuw haakte sowieso meteen af en schoof de uiting richting De Paarse Krokodil. Maar de gelijkenis met de morgen-campagne van KWF vond de koudbloedige toch te miniem.
Het enige dier dat er wel schrijfvoer in zag was ik, De Bruine Beer. Want de heading lijkt te zinspelen op een snellere bezorging. Niet morgen je brief bezorgd, maar vandaag. Maar dat bedoelen ze niet bij PostNL. Ze hebben het over ‘innovaties’ als het sturen van een kaartje via internet. “De mogelijkheden van morgen bieden wij u al vandaag.” Een innovatie die eerder van gisteren is, in plaats van vandaag of morgen.
Naar mijn bescheiden mening is het niet echt slim om je als postbedrijf te profileren als innovatief. Zeker als er weinig bewijslast bezorgd wordt in de uitingen. En daarbij is het misschien ook wel teveel poeha voor een naamsverandering waarvan toch al iedereen wist dat ie er aan zat te komen.
PS: met dank aan John die ons de foto toestuurde van de abri en twitteraar @stefanverhaar voor de krantenfoto.
Het is ook niet echt slim om eerst een reorganisatie te houden en een jaar later een naamswijziging incl. dure reclamecampagne door te voeren.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen de posters van gisteren echt hebben gezien. Mij is ie namelijk niet opgevallen :)
niet gezien. gisteren niet, vandaag ook niet. misschien morgen… maar ja morgen is toch vandaag
Beste bruine beer, wat heb je toch snel je mening klaar. Al na één teasende abri serveer je de innovaties van PostNL af. Ik gun ze nog even de tijd en ben benieuwd naar de rest van de campagne.
Zien we daarna wel of de beer echt bruin blijft, of toch rood kleurt (omdat-ie zich een beetje schaamt voor zijn wel erg snelle oordeel).
Geduld is een schone zaak, bruin beertje.
Mee eens. en dan bedoel ik dat me zowel kan vinden in de mening van de Bruine Beer, als in de opmerkingen van Rianne en martijn v.
Ik ben benieuwd of er meer innovatief bewijslast gaat komen in de rest van de campagne van PTTTPGTNTPostNL.
Ik zie geen probleem met een ambitieuze positionering, maar eerder voor de keuze van een ‘innovatie’ propositie. Is dat waarom ik voor PostNL kies?
Of ze het nou wel of niet (kunnen) zijn, ik koop toch liever degelijkheid en vriendelijkheid van mijn postbedrijf.
@ John, mee eens. Al snap ik heel goed dat er in ‘degelijkheid en vriendelijkheid’ weinig groei zit voor een postbedrijf (zeker in het digitale tijdperk) en dat ze daarom innovaties centraal stellen. Ik denk dat ze best een paar slimme stappen aan het zetten zijn. Benieuwd naar de rest.