Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

vrijdag 20 mei 2011

Het geheim van Rick

Rick torst al jaren een groot geheim met zich mee. Een geheim dat hij nog aan niemand heeft durven vertellen. Zijn ouders wisten het natuurlijk al lang, maar nu is het tijd om het zijn vrienden te zeggen. Rick verzamelt al zijn moed en zegt: “Jongens, ik moet jullie wat vertellen.”

De vraag van De Bruine Beer luidt: wat wil Rick aan zijn vrienden vertellen?
A. Dat hij zo homo is als Van Swieten.
B. Dat hij vroeger een vrouw was, luisterend naar de naam Ricolette.
C. Dat hij 5 jaar van zijn leven in de bak heeft gezeten.
D. Dat hij epilepsie heeft.

Hier is het antwoord:

Natuurlijk is epilepsie een serieuze aandoening waar je niet makkelijk over praat. Maar om het onderwerp zo gewichtig te maken is wat overdreven. De bedoeling is juist dat epilepsie bespreekbaar wordt, maar in de commercial lijkt het of er een taboe op heerst. De drempel om er openlijk over te praten wordt daardoor juist verhoogd. De gekunstelde reacties met verstopte communicatiespeerpunten maken het verhaal alleen nog maar erger.


7 reacties op “Het geheim van Rick”

  1. He-le-maal mee eens!

  2. Die bruine beer is kan dit keer ook wel een kroontje dragen, dit is te erg.

  3. Top verwoord BB, het wordt alleen maar erger zo. Zó kunstmatig gedramatiseerd. Het lijkt of alle ziektebeelden met elkaar een strijd aan moeten om de gunst van de gulle gevers. Niet geheel toevallig komt er een collecte-week aan (23-28 mei) voor het epilepsiefonds.

  4. Dank voor jullie reacties. Deze campagne is gericht op het algemeen publiek. In de tv-spot willen we aandacht voor epilepsie vragen; er is in 30 seconden geen tijd voor meer informatie. Wij krijgen helaas maar al te vaak reacties van mensen met epilepsie die het moeilijk vinden om hun omgeving op de hoogte te stellen. Niet iedereen is zo begripvol als De Bruine Beer ;) Wij hopen dat er meer bekend wordt over epilepsie en makkelijker over gepraat wordt.

  5. @NationaalEpilepsieFonds: Bedankt voor jullie reactie. Erg goed om -uit eigen naam- zo open op deze ietwat kritische post te reageren. Natuurlijk wil ook De Bruine Beer dat epilepsie bespreekbaar wordt. Hopelijk draagt deze post bij aan de zichtbaarheid en bespreekbaarheid van jullie campagne.

  6. Dit zou een zoveel betere reclame zijn geweest wanneer er een normale situatie gecreeerd was.

    Men had moeten laten zien dat deze jongen zichzelf kan zijn doordat zijn vrienden op de hoogte zijn van zijn epilepsie en dat dit de normaalste zaak van de wereld is.

    Gewoon het beeld van een jongen die een dag op stap is met zijn vrienden en dan op het laatst de toevoeging: “En o ja hij heeft epileptie…”

  7. Jammer van sommige negatieve reacties. Iedereen met epilepsie ervaart het op zijn / haar eigen manier. De ene vind dit lastig, de ander dat. Ik kan me best voorstellen dat dit voor Rick een van de dingen is / was die hij moeilijk vind!
    Vind het knap dat hij en nu zijn vrienden ervan op de hoogte heeft gesteld, en daarmee ook nog mee werkt aan een campagne. Dat heeft vast veel moed gekost!

Roept u maar