De actieve ingrediënten en gepatenteerde formules zijn dermatologisch getest, zo claimen reclames van L’Oréal al jaren. Wat dat testen heeft opgeleverd, daarover wordt, ook al jaren, in alle toonaarden gezwegen.
Mede daarom heeft het cosmeticaconcern de schijn tegen als een paar medewerkers – L’Oréal heeft duizenden biologen, chemici en toxicologen in dienst – opnieuw een wetenschappelijke ontdekking zegt te hebben gedaan die huidveroudering vertraagt.
Om aan geloofwaardigheid te winnen, werd pas geleden een bijeenkomst gehouden in een bedrijfspand net buiten Parijs. Met een diepe buiging was een bescheiden loper uitgerold voor de gewaardeerde leden van de pers. Er waren croissants uit het vuistje en koffie uit de thermoskan.
Want wetenschappers van L’Oréal hadden iets geheel nieuws te presenteren: een actief ingrediënt waaraan in het geniep maar liefst tien jaar was gewerkt. Een stof, bewerkt in het laboratorium, voor een jong ogende, gezonde huid, die wel wat media-aandacht kon gebruiken.
Er was weinig glamoureus aan toen Bruno Bernard, hoofd van de afdeling biowetenschap, het woord nam. Als een wijze professor vertelde hij over de lederhuid die schuilgaat onder de opperhuid. Over de lederhuid met daarin de zogeheten papillenlaag en ‘fibroblasten’, bindweefselcellen die collageen en elastinevezels aanmaken in een natuurlijke, gelachtige substantie.
Hij ging verder over de bindweefselcellen, die hun werk beter zouden doen als de papillenlaag niet werd afgebroken door zonneschijn en vervuilde lucht. En, zo rondde het afdelingshoofd af, een nieuwe, gepatenteerde wondercrème van L’Oréal, met als actief ingrediënt een suiker uit Zuid-Amerika, gaat de papillenlaag tegen de afbraak beschermen. Vanaf komend voorjaar, overal ter wereld.
Niet veel later was er in het laboratorium van het pand nog een demonstratie met levende kunsthuid: een losse vingertop gemaakt van menselijke cellen. De kunsthuid werd ontwikkeld voor mensen met brandwonden en dient tegenwoordig ook als testmateriaal voor cosmetica. Redelijk verbluffend. Niks is te gek voor een altijddurende jeugd en de geloofwaardigheid van L’Oréal.
Roept u maar