Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

vrijdag 14 januari 2011

Is Leukwerkt uitgelachen?

De nieuwe campagne van Plus maakt de tongen behoorlijk los, en niet ten goede. Toch is Leukwerkt Worldwide er trots op, getuige de in Adformatie van vorige week. Ik heb nogal wat moeite met de nieuwe campagne van Plus. Om het kort te houden: hoeveel knulligheid kun je maximaal in een commercial verwerken? Leukwerkt legt de lat wel erg hoog.

Ook beide andere campagnes die zo hartstochtelijk worden aangeprezen in de bewuste bureau-advertentie zijn eerlijk gezegd van een bedenkelijk niveau. Tuurlijk, ik heb pas een filmpje van de nieuwe campagnes van Honig en Peijnenburg gezien, maar leuk – nee, dat zijn ze niet. En dan te bedenken dat de campagnes van Belvilla en Bakker Bart ook uit de koker van Leukwerkt komen. Onder zie je wat filmpjes.

Jammer, jammer, want leuk zou in het DNA van Leukwerkt moeten zitten. Het zit in ieder geval in het verleden van de oprichter van het bureau. Bart Kuiper is de man achter de campagnes van WC Eend, Hak, Mora, Melkunie (koeien), Bovag (Beun de Haas), Duyvis (met Gerard Cox), RVS (“Ik durf het bijna niet te vragen”) en talloze andere memorabele campagnes. Het bureau van Bart Kuiper doet haar naam geen eer meer aan. En dat te moeten constateren, doet pijn.


12 reacties op “Is Leukwerkt uitgelachen?”

  1. Wat me het meest stoort aan die Belvilla spot is dat die reling waar die dame tegenaan staat echt te goor voor woorden is. Had dat even schoongemaakt. Is niet echt belle voor Belvilla, productiefoutje?

  2. Tenenkrommendwerkt?

  3. Vind die nieuwe commercial voor Honig idd ook schrikbarend slecht. Maar ja, irritatie is ook een emotie…

  4. @MGV dat irritatie ook een emotie is is waar, maar of irritatie leuk is…?

    Ik had hoop na de eerste PLUS-commercial dat er een tegenwicht op komst was voor de AH Supermarkt Manager. Hoop die ik bij Tineke Schouten (Super De Boer) nooit heb gehad en wat door de hele serie keihard werd bevestigd. De tweede, nieuwe PLUS-commercial is echter dramatisch slecht met de donkere jongen in vrouwen klederdracht. Die is zeker niet leuk en doet vrezen voor de rest van de PLUS-commercials.

  5. Het pijnlijkste is nog dat Leukwerkt (getuige inderdaad ook die spread in Adformatie) volgens mij zelf oprecht denkt dat het goed werk is… Overigens is het allerergste werk van Leukwerkt hier nog niet eens in het lijstje vermeld: de Bakker Bart-campagne. Kromme tenen all over the place! Ik vind het trouwens best sneu voor Bart Kuiper. Volgens mij bedoelt hij het juist allemaal zo goed!

  6. P.S. O, excuus. Bakker Bart staat er wél tussen. Lag aan mijn krakkemikkige internetverbiding denk ik: zag ‘m net niet staan.

  7. Bart Kuiper doet mijns inziens twee dingen structureel niet slim.

    1) Hij werkt niet met goeie/leuke copywriters
    2) Hij werkt niet met leuke/goeie regisseurs

  8. @ivo (en eigenlijk iedereen die het interesseert)

    Mijns inziens ligt het probleem bij Bart Kuiper zelf. En nog niet eens zozeer of hij werkt met goeie copywriters of regisseurs. Want, juist omdat Meneer Kuiper al zoveel reclameclassics op zijn naam heeft staan toont immer meer aan dat hij leeft in het verleden en dat zijn eigen reputatie hem heeft ingehaald.

    Ooit was hij de koning van de reclame, maar de koning is onttroont en heeft dat zelf niet eens in de gaten.

    Hij gaat al jaren mee en ook enorm veel mensen hebben voor hem gewerkt en van bijna iedereen hoor je dezelfde klacht, dat het een onmogelijke man is om voor te werken.

    Ik kan mij dus goed voorstellen dat Meneer Kuiper een groot deel van de kopij zelf schrijft. Misschien dat zijn copywriters wel pogingen wagen om alles wat mooier te maken, maar uiteindelijk is het de onttroonde koning die bepaalt of het doorgaat of niet. En als je dan qua mindset bent blijven hangen in de jaren ’80/’90 (reclameclassics) komen er alleen nog maar matige campagnes uit die door de huidige generatie niet meer geaccepteerd worden.

    En dan je tweede puntje beste Ivo.. de slechte regisseurs. Bart Kuiper regisseert alle commercials zelf! Misschien dat dat een en ander verklaart.

    Bart, chapeau voor je reclameverleden, maar geef nu het stokje maar vlug door voordat iedereen je zal herinneren om je slechte werk in plaats van je classics!

    Who you gonna call,

    Coos Busters

  9. Je schrijft precies wat ik bedoel, Coos. In plaats van met goeie copywriters te werken, write Bart zijn meeste copy zelf. En in plaats van met leuke regisseurs te werken, zeurt Bart de regie zelf.

    Mijn punt: wellicht zouden z’n campagnes in elk geval iéts sterker worden als hij die dingen uit handen zou geven.

  10. Misschien dat ze hun naam moeten veranderen in Meukwerkt.

  11. [...] is al weer enige tijd geleden sinds mijn laatste tirade over de Plus commercials. Bewust heb ik me keer op keer ingehouden als er weer een nieuwe spot met [...]

  12. Misschien is de nieuwe strategie van Leukwerkt om eerst gare campagnes te maken en die vervolgens op te volgen door briljante campagnes?

    Het duurt alleen een beetje lang op dit moment..

Roept u maar