Selexyz introduceerde onlangs een nieuwe campagne met de pay-off ‘De beste boekwinkel ter wereld – overal ter wereld’. De tv-commercial benadrukt volgens Selexyz op een speelse manier hun leidende rol als boekhandel met zestien winkels, een webwinkel, en e-reader OYO.
Maar die tv-commercial benadrukt ook dat ik maar een domme Bruine Beer ben. Want (en ja, nu volgt een aanname) net zoals vele Nederlanders met mij, wist ik niet dat de oude man die verbaasd en verafschuwend in het zonnige Salou rondloopt, niemand minder is dan literair zwaargewicht Gerrit Komrij.
Als je dat niet weet, wordt de commercial toch een stukje minder leuk. Laat dat ‘een stukje’ maar weg trouwens. Schrijvers en dichters staan nou eenmaal bekend om hun woorden, en niet om hun uiterlijk. Behalve de grote drie en enkele camerageile nieuwkomers zijn er weinig auteurs die op straat direct herkend zullen worden, toch? Of ben ik gewoon een Bruine cultuurbarbeer?
Datzelfde heb ik met sporters in commercials. Of dat die commercials slecht maakt weet ik niet. Mij raken ze in ieder geval niet. Ik neem aan dat Selexyz wel even gepeild heeft of Komrij bekend is bij de publieksgroep die ze voor ogen hebben. Dat jij Komrij niet kent maakt de commercial volgens mij geen schijtwerk. Dat de bekende Nederlander (en daarmee de clou) niet door iedereen wordt herkend is een risico dat je loopt wanneer je met dit soort mensen in de weer gaat.
Dat je een cultuurbarbeer bent staat buiten kijf. Uitgerekend de bruine beer zou namelijk zijn werk ‘Kakafonie – Encyclopedie van de stront’ moeten kennen.
Uh…ja.
Het is een goed concept, zelfs al ken je de man niet. Het doet me denken aan eerder werk, volgens mij van Radio 4.
Daarin werd ook ordinair, druk, luidruchtige plaatsen getoond…. Eigenlijk zou ik dit eerder een paarse krokodil vinden. Kan nu alleen niet die campagne vinden.. Weet iemand waar die te vinden is?
Beste Bruine Beer, je stelt me teleur.
Jij kent de heer Komrij niet. Het gaat me te ver je een cultuurbarbeer te noemen, maar je had deze schrijver kunnen kennen. Hij heeft de afgelopen decennia ruim voldoende televisie-minuten gehad. Dus ook zonder ooit een boek van hem te hebben gelezen, had zijn hoofd je bekend moeten voorkomen.
Het mooie is, dat deze commercial van Selexys dan plots een geweldige commercial is. En bovendien een aanklacht tegen leeghoofdigheid en populistisch vermaak.
Sterk statement Gouden Leeuw.
als je deze man niet herkent, ben je waarschijnlijk ook neit het soort consument dat boeken leest op een e-reader.
prima controle aan de intellectuele poort dus.