De Cannes Lions zijn weer voorbij. De Gouden Leeuw heeft weer genoten en kwam met mooie verhalen thuis van alle briljante ideeën die hij daar aan de Franse kust heeft gezien. De Paarse Krokodil is iets kritischer dan De Gouden Leeuw en de Cannes Lions Jury. Het komt namelijk regelmatig voor dat er gekopieerd werk in de prijzen valt. En dat moet gemeld worden.
Bij Xbox hebben ze dit jaar de champagne mogen ontkurken. Ze wonnen een Gold Lion in de categorie Outdoor. Het idee is even simpel als briljant: men plaatst een bord langs de weg, precies op de plek waar de flitskast op gericht staat. De automobilist rijdt er voorbij en wordt geflitst.
Thuis valt de bekeuring, inclusief foto, op de mat en naast de onplezierige boodschap probeert Xbox nog een lach op het gezicht te toveren met de boodschap: “Need for speed?”
Hulde voor de creatieven zou je zeggen, ware het niet dat het idee een aantal jaar geleden al even simpel en briljant is bedacht en uitgevoerd. De mannen van Fixfoto plaatsten borden met de boodschap ‘Cheaper photo’s, 0,09 €’ op plaatsen waarop de flitskast gericht stond.
Toch jammer dat zo’n kopie in de prijzen valt in Cannes. Of het echt gejat is, kun je natuurlijk nooit weten, maar origineel of uniek is het niet meer. Jammer ook dat de jury daar niet beter naar kijkt bij het uitreiken van de prijzen. Mochten de juryleden nog een krokodil zoeken met het geheugen van een olifant, De Paarse Krokodil houdt zich aanbevolen.
Another big Cannes Lions Copycat :
http://www.joelapompe.net/2010/07/08/origami-money-transfer-davivienda-westernunion/