Sterke of tot de verbeelding sprekende merken kunnen zich het een en ander veroorloven. Neem nu Aston Martin en Toyota. Zij hebben samen een verbond gesloten. (Als je even op beide homepages kijkt, zie je hoe bijzonder dat verbond is.) Toyota, de grootgrutter onder de auto’s, en Aston Martin, de specialistische autobouwer voor een nichemarkt.
Aston Martin en Toyota claimen dezelfde roots te hebben, in die zin dat ze allebei voor de beste techniek en betrouwbaarheid gaan, en dezelfde passie voor auto’s hebben. Toyota drukt dat uit in geld en Aston Martin in liefde.
En volgens Aston Martin zelf, ook nog door naast de benzineslurpende bolides, een millieuvriendelijk en uiterst luxe hebbedingetje te bieden. Vergis je niet, de kleine Aston lijkt misschien op een Toyota IQ, maar is helemaal handgemaakt. De techniek is van Toyota, dat dan weer wel.
Het plan van Aston Martin is om de kleine ‘Cygnet‘ als ‘reserve-autootje’ bij aankoop van een grote mee te geven. Een beetje zoals een set koffers bij een luxe Riva. Ik ben benieuwd wat je rijke buurman zegt als je met je Aston Toyota komt aangereden. En ik vraag me af of het gaat werken voor een magisch merk als Aston Martin.
‘De kleine Aston lijkt op een IQ.’ En de IQ is een model van Toyota. Ik vat ‘m. Twijfelde al aan mijn IQ.