Als je alle jongeren over één kam scheert, kom je erachter dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Ze zitten vol met gierende hormonen, zijn erg gevoelig voor peer-pressure, luisteren uit principe niet naar hun ouders, maar verwachten wél dat diezelfde ouders hen overstelpen met materialistische cadeaus zoals scooters, iPhones, laptops en spelcomputers.
Want jongeren hebben altijd een gebrek aan geld. Zijn ook altijd op zoek naar een eenvoudig luizenbaantje dat flinke flappen oplevert. Dat ze daarna ook nog extra geld van de belastingdienst kunnen terugvragen, doet hen niets. Ze zien het terugvragen als ‘veel moeite doen voor weinig geld’.
De Belastingdienst speelt hier handig op in met hun nieuwe jongerencampagne, die youngsters moet overtuigen van het tegenovergestelde: ‘veel geld voor weinig moeite’. De Gouden Leeuw heeft de aangiftecijfers nog niet gelezen, maar heeft een erg goed gevoel bij de campagne.
Samen met Ubachswisbrun JWT creëerden de blauwgeënvelopten namelijk drie fake uitzendbureaus. Via radio, bannering en websites worden ze onder de aandacht gebracht van de jongeren. De belastingdienst wordt in de campagne niet bij naam genoemd. Pas bij het bezoeken van de websites onthullen zij zich als afzender.
Ondanks dat de drie uitzendbureaus de enige ter wereld zijn die alleen interessant zijn als je al werk hebt, is de campagne-aanpak verfrissend, eenvoudig en duidelijk. De enige vraag die meteen in mijn leeuwenhoofd opkomt, is: waarom is er niet gekozen voor de inzet van social media? De campagne lijkt zich namelijk uitstekend te lenen voor persoonlijke interactie tussen jongeren en de ‘recruiters’ van de uitzendbureaus.
Onze reactiemogelijkheid en e-mailadres staan ter beschikking voor de Belastingdienst of Ubachs (of andere kenners) om mijn vraag te beantwoorden. Maar belangrijker is: complimenten voor de campagne.
Omdat het daadwerkelijke communicatie effect van social media schromelijk wordt overschat?
Ik heb net de campagne gezien en ik vind het helemaal geen goede campagne ik vind hem ontzettend oneerlijk je wordt totaal op het verkeerde been gezet en je voelt je bedondert ik denk niet dat dit de juiste manier is om de jeugd te berijken. En waarom weet ik dat omdat ik erzelf een ben. HEbben ze dit niet eerst uitgetest met een testpanel ofzo ?? Ongelovelijk.
Haha, ik vind het echt een topcampagne! Ik zat ook een beetje radio te luisteren en ik dacht ik zal maar eens gaan kijken, eerst snapte ik het niet, maar toen begon er een lichtje te branden! geweldig hoor haha
Ik hoorde het op de radio op 1 april en dacht eerst dat het een leuke 1-april grap was, maar toen hoorde ik de radio spot vanmorgen weer, het had gelijk mijn aandacht en ik dacht, toch even kijken wat dat nou is. Ik vind het een leuke manier om de jongeren te bereiken! .
Briljant!
@Lala: dat je je bekocht voelt heeft toch niks te maken met het feit of het een goede campagne is? Het heeft er wél voor gezorgd dat je even een kijkje hebt genomen op de site van de belastingdienst.