Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

dinsdag 2 maart 2010

Bijzonder heden

ongelijke-gedachtestrepen

Het zijn mooie tijden voor de vrijdenkers van de reclame. De discussie over correct Nederlands – het ontbreken van bindende voorschriften over taal, verandering als levensteken van een taal en het voordeel van ‘hun’ als onderwerp – is gestopt.

En er waren weliswaar plannen om de Nederlandse taal voor eens en altijd te verankeren in de grondwet, maar dat kan nog wel even duren met een demissionair kabinet. Reclamemakers die zich sappel begonnen te maken over streng gereguleerd Nederlands, kunnen ouderwets vernieuwend om blijven gaan met de Nederlandse taal.

Het is te merken. Vorige week werd, in een Volvo-advertentie, al voorzichtig gegoocheld met de lengte van gedachtestrepen. Vandaag zijn de betekenisloze, maar alleszeggende ‘op-is-opprijzen’ gepresenteerd in een elektronicafolder. En in diezelfde folder worden lange, moeilijke woorden, zoals ‘bijzonderheden’, weer gewoon gesplitst, omwille van de duidelijkheid.


Roept u maar