De nieuwe tv-spot van probiotisch-lactobacillenzuiveldrankje Yakult windt er geen doekjes om. Het is tijd om te luisteren naar je darmen. Echt waar. En die gedachte is natuurlijk helemaal niet verkeerd.
Want het lichaam van een mens geeft zelf aan wanneer het bepaalde bacteriën, voedingsstoffen of vloeistoffen ontbeert of in overvloed heeft. Goede uitgangspositie voor een degelijke campagne dus.
Over de uitvoering ben ik minder te spreken. De filmbeelden in de commercial zijn nog wel aardig geschoten, maar alle audio is zwaar onder de maat. En dan de pay-off: “Luister naar je darmen.”
Die zegt precies waar het op staat, maar klinkt toch best een beetje vies. Want wie wil er nou naar rommelende darmen luisteren? Of naar het geluid en bijbehorende odeur die de rommelende darm uiteindelijk deelt met zijn omgeving?
Wie weet is de Yakult-doelgroep gewend aan dit soort anale soundsamples en is die dus blij met de nieuwe slogan. Ik heb er niets mee. En dit wordt nog eens versterkt door de slechte ‘persoonlijke’ darmtest op de website, waarbij de uiteindelijke darmflora-tips voor iedereen hetzelfde zijn. Een gemiste kans. En dat gevoel krijg ik een beetje bij de hele campagne.
Roept u maar