Soko soko! Wie kent hem niet, Quintis Ristie, de gezellige Surinamer bekend van Raymann is Laat? Of moet ik zeggen: bekend van de Lassie Toverrijst-commercial? Óf moet ik zeggen: bekend van de Lucky Day commercial?
Want Quintis beunt wat bij op de Nederlandse buis. Geen probleem; de beste man moet ook zorgen voor brood op de plank. Alleen, waar hij eerst acteerde als gezicht van rijstmerk Lassie, is hij nu ineens te zien als spokesperson voor kansspel Lucky Day. En dat alles naast zijn activiteiten voor Raymann is Laat.
De vraag is eigenlijk: kennen de meeste mensen Quintis van Raymann is Laat, of is hij pas echt bekend geworden door zijn optreden in de Lassie-commercials? Ga je uit van de eerstgenoemde optie, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Quintis is een BN’er wiens bekendheid gebruikt wordt om rijst en kansspelen aan de man te brengen. Blijft een vreemde switch, maar goed.
Optie 2 lijkt mij waarschijnlijker. En dan is er wel een probleem. Want dan treedt verwarring de huiskamer binnen als Quintis van Lassie ook een gokje waagt met de kansspelen van Lucky Day. Misschien ben ik spijkers op laag water aan het zoeken, maar bedenk je dan even het volgende: wat als de supermarktmanager van Albert Heijn ineens ingezet wordt voor Lucky Day?
De kijkcijfers van ‘Raymann is laat’ zijn (heel logisch, want het is een ontzettend k-programma) enorm veel lager dan de kijkcijfers van de Lassie-commercials. Dus die gezellige Surinamer is een typische Lassie-man. In mijn ogen maakt Lucky Day een grove fout. Ik vind dan ook dat de Bruine Beer hierover had mogen posten.
Ik ken die gast ook alleen van de Lassie reklame, dus het was verwarrend om hem in een andere reklame te zien, vooral omdat het van Lassie al een serie was met verschillende insteken maar steeds dezelfde figuur.