T-mobile heeft eens geprobeerd om een kleur vast te laten leggen als trademark. Ze hadden graag magenta als kleur gewild, zodat andere bedrijven daar geen gebruik meer van konden maken of alleen tegen exorbitante betaling. Belachelijke gedachte natuurlijk. Maar je moet wat doen om ‘rumour around the brand’ te creëren.
McDonalds heeft het beter voor elkaar. Op het moment dat ik deze poster zag, dacht ik aan McDonalds. Knap dat een merk zo sterk kan zijn door een simpele kleurencombinatie. Maar het is niet alleen de kleur, want de combinatie van rood en geel is nou niet echt wat je zegt een weinig voorkomende.
Ook de heading, hoe eenvoudig ook, helpt direct, als een hamburger op een lege maag. Knap dat een merk door de combinatie van een paar simpele elementen zo sterk herkend kan worden.
Neemt trouwens niet weg dat de hamburgers van Burger King toch echt lekkerder zijn. Maar da’s mijn mening. Voor de mening van 720 andere mensen kijk je hier even.
Ook KPN heeft jarenlang haar eigen groen geclaimd. Succesvol overigens. Totdat in 2007 bij een rechtzaak in Brussel bleek dat de bewuste kleur groen onvoldoende gelieerd was aan KPN. Daarom mocht KPN dat groen niet langer claimen.
Jammer, want ik geloof dat een kleur wel degelijk een belangrijk onderdeel van een identiteit is. Iets wat onlosmakelijk verbonden kan zijn met een merk/organisatie.
Burger King is zeker lekkerder. Hoewel Mc Donalds tegenwoordig lekkere specials heeft.
Héél gaaf.
Ondanks dat je er toch meteen aan gaat denken, verteld het zijn naam niet. Ideaal voor in-game-reclame of tijdens B-films.
nice