Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

vrijdag 2 oktober 2009

Stof tot nadenken

Miele

Toen ik deze advertentie op pagina 6 in de krant tegenkwam, sloeg ik al bijna de volgende pagina om. Terwijl de tekst van pagina 8 al leesbaar werd, besloot ik in een fractie van een seconde toch om even terug te bladeren naar de paginagrote ad.

Opeens werd alles duidelijk. De op het eerste gezicht nietszeggende ‘productadvertentie’ van Miele veranderde door een scherpe heading in een creatieve advertentie. Na wat meer tijd te hebben genomen voor de boodschap viel dan ook het kwartje. Miele heeft voor iedere stof een oplossing.

Toen ik deze uiting bij verschillende mensen testte, bleek dat de meesten gemiddeld al 3 pagina’s verder waren voordat de advertentie doordrong. Jammer, want het idee is goed. Doordat bij velen de boodschap laat begrepen werd, besloot De Witte Geit de mogelijke oorzaken ervan op een rijtje te zetten.

A. De advertentie is niet uitnodigend genoeg, omdat ze de uitstraling van een ‘saaie’ productadvertentie heeft.
B. De verwijzing naar de twee productcategorieën in de heading wordt onduidelijk, doordat de rode stofzuiger alle aandacht opeist. (Waarom staat die witte wasmachine dan ook voor een witte achtergrond?)
C. De stof en het stof hadden een rol in de visual moeten hebben. Pas wanneer je het woord stofzuiger hardop uitspreekt, begint er iets te dagen.
D. De ondervraagde testpersonen hebben het IQ van een visstick.


4 reacties op “Stof tot nadenken”

  1. @het dier met de sik: omdat ik u qua wijsheid in hetzelfde rijtje plaats als de uil, de schildpad en de (grijze) olifant, vroeg ik me af of je ook je mening zou kunnen geven over de compositie van de foto…ik ben het met je eens dat de twee objecten beter ‘uit de verf’ hadden moeten komen, meer hadden moeten stralen. en ik ben het zeker met je eens over dat de twee soorten stof betrokken hadden moeten worden in de visual (e.g. een wervelwind van stof die het verbindende element tussen stofzuiger en wasmachine had moeten zijn, waarbij het uiteinde v/d wervelwind aan stofzuigerzijde stof is, en aan wasmachinezijde kledij die de trommel in vliegt). Maar overall gezien, minus het aandacht trekken, is het een fijne advertentie om naar te kijken. Rust, leegte, overzichtelijk….Beste witte geit, wat vind jij?

  2. Deze advertentie heb ik ook gezien in de krant. Mij viel hij wel direct op. Voornamelijk omdat het een uitzonderlijke advertentie is tegenwoordig. De krant staat namelijk nogal vol met adverterende retailers. Mooi dus dat er weer eens een ad met een duurzaam consumentenproduct in staat.

    Het is geen spannende uiting, maar er is weinig mis mee. Ik geloof zeker niet dat de soorten stof in beeld hadden moeten komen. Maakt het nodeloos ingewikkeld en zo is Miele niet. De wasmachine had wel een iets andere kleur kunnen hebben (of andere achtergrond inderdaad).

    En ja, dat IQ van je testpersonen schat ik inderdaad niet al te hoog in.

  3. Ikzelf als door de wol geverfd reclamedier kan de uiting goed begrijpen en vind hem ook sterk. @j-bird: Ik vind de compositie van de foto goed maar vind wel dat de wasmachine ten opzichte van de stofzuiger wegvalt. Verder zou ikzelf (inderdaad @Alfred) geen stof-elementen toevoegen in de foto.

    Na de testcase was ik benieuwd of deze ad verbeterd kan worden. Het bleek dat je even tijd nodig hebt voordat je doorhebt dat hier 2 productgroepen bedoeld worden. Misschien hadden ter verduidelijking de acties bij het product geplaatst moeten worden en dit keer dan wel in chronologische volgorde.

  4. Als de heading nu: “Elk stofje zijn eigen Miele” was geweest, had ik hem goed gevonden. Nu is het een taalfout met een oninteressant plaatje.

Roept u maar