Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

vrijdag 2 oktober 2009

Helemaal van streek

Gelderse-Streken

Oké, wij houden zelf ook van dieren. Oké, het is bijna dierendag. Oké, seks met dieren is een taboe en soms is het goed om een taboe te doorbreken. Maar toch: Gelderland slaat echt de plank mis met deze campagne, waarover trouwe lezer Jesse ons tipte.

De visual is nog niet eens zo heel slecht. De fotografie is best aardig, het beeld is vervreemdend en zorgt wellicht voor stopping power. Over een knipogend hert valt nog te twisten.

Brengt ons bij de copy. ‘Lekker slapen voor een Gelders prijsje’ is de heading. Lekker slapen? Naast een knipogend hert? En ‘een Gelders prijsje’? Is dat duur? Goedkoop? Een vreemde valuta?

Het toppunt is de pay-off: ‘Gelderland levert je mooie streken’. Eureka, moeten ze op het reclamebureau gedacht hebben. We hebben een mooi taalvondstje! Jammer genoeg hebben ze in alle euforie even gemist dat de dubbele betekenis niet aan beide kanten positief is. Zeker als je heading iets over prijs zegt, moet je niet over het leveren van streken praten.

Verder nog een webadres. De URL brengt ons bij een website waar de streken van Gelderland uitgelicht worden. De gebieden heb ik het dan over. Over die andere streken wordt met geen woord gerept. Ook is er een commercial van 15 seconden te zien, die ik ook op Youtube vond. Het filmpje is de donkerbruine uitsmijter van dit bericht.

PS: niet te vaak kijken alstublieft; straks denken ze in Gelderland nog dat hun campagne gewerkt heeft, omdat het aantal views van hun filmpje zo hoog is.


4 reacties op “Helemaal van streek”

  1. Ik dacht eerst dat het over een drankje ging. Maar dan het, kijkend naar het beeld, GHB moeten zijn. Dat kon niet kloppen. Toch maar eens lezen dan. Gelderland levert je mooie streken. Hmmm.. Eigenlijk nog niet zo gek. Zeker niet als dit een introductie campagne is. En de uitbouw straks veel meer over de streken zelf gaat. En dat kan je best doen met een kleine knipoog.

    Dus eigenlijk nog niet zo gek. Al snap ik nog steeds het beeld niet. Misschien is alleen deze zo onbegrijpelijk en is de rest wel aardig.

  2. Toch wil ik als hotelbezoeker niet de nare bijsmaak hebben dat me zojuist een streek geleverd is.

    Je kent het wel. Een stenen muur als uitzicht uit het raam. Haar in het afvoerputje. Valse beschuldigingen aan mijn adres vanwege een incomplete minibar en uiteraard de geluidsdoorlatende gipswandjes.

  3. De posters heb ik zien hangen. Als je er voorbij rijdt, valt de poster nauwelijks op: hij is te donker.
    Pas nadat ik het filmpje zag, realiseerde ik me dat het om de provincie Gelderland gaat. Ik dacht in eerste instantie dat het meubelmerk Gelderland een slaapkamer- of beddenlijn introduceerde.

  4. Hoe slecht ook, de mevrouw in de commercial heeft er een stijf staartje van gekregen.

Roept u maar