Was reclame niet bedoeld om het allemaal iets mooier te maken dan het in werkelijkheid is? En is het niet zo, dat iedereen dat eigenlijk wel weet? (Al weerhoudt die kennis het gros van de consumenten er niet van om van-alles-en-nog-wat te kopen. Gelukkig maar.)
Toch gaan er nu stemmen op om reclame aan de leiband te leggen. Vanuit Frankrijk komt het initiatief om reclame-uitingen te voorzien van een soort waarschuwing in het geval er modellen te zien zijn aan wie in meer of mindere mate is gephotoshopt. Ook in Nederland speelt deze discussie. Wat mij betreft een dikke Bruine Beer, want zo verdwijnt reclame zoals reclame bedoeld is.
Ik denk maar zo, sinds de waarschuwing op de pakjes sigaretten rookt ook het gross nog door. Dus is mijn simpele conclusie, dit zal ook wel niet zo’n vaart lopen.
Hoewel ik ook tegen zo’n “keurmerk” ben, het is altijd beter dan photoshoppen in zijn geheel te verbieden omdat de tere zieltjes onder ons niet snappen dat heel de wereld fake is.
Luister eens even goed…
Dit is toch juist goed, ik denk dat als wereldwijd meisjes zichzelf massaal uithongeren voor dat “perfecte” lichaam zoals in de bladen, dan is het toch juist goed dat men ‘iets’ probeert!
En nee, die meiden zijn niet dom, hoogstens nog jong en/of naïef.
Als vormgever zeg ik:
Het is een sport om ervoor te zorgen dat, als er een waarschuwing bij staat, je niet kunt zien waar die retouche dan is toegepast.
Photoshop-retouche kent geen problemen, enkel uitdagingen!
Chapeau, chapeau…
Hommage à la santé francais!!!