Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 9 juli 2009

Oorlogje spelen

tank_0_0

Matchbox heeft een nieuwe campagne, gemaakt door Ogilvy & Mather Singapore. In de campagne spelen kinderen oorlogje. Dat hebben we allemaal gedaan, toen we klein waren. Niks mis mee, toch?

Toch bekruipt mij na het zien van de campagne een raar gevoel. Ik vind de beeldtaal, waarin kinderen in echte, dodelijke machines zitten, niet fijn gekozen. Het heeft iets engs, door de gespeelde coole blik in de ogen van de jongens en omdat het totaal niet bij speelgoed past.

Hoeveel kindsoldaten sterven er elke dag? Hoeveel oorlogen moeten er nog komen, voordat reclamemakers inzien dat sommige metaforen beter niet gebruikt kunnen worden? En zeker niet in de context ‘kind en speelgoed’.

Mooi gemaakt, dat wel, maar zonder enige geweten. Om met Warchild te spreken: “Je kunt een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind?”

chopper_0_0

jet_0_0


Roept u maar