De Witte Geit gaat jullie een lesje leren. Niet omdat ik zo slim ben, maar omdat ik de laatste tijd regelmatig briefings krijg met de mooie marketingterm “hedonistische consumptie”. Ik knik dan altijd driftig met mijn hoorns, maar eigenlijk begrijp ik er geen sik van.
Dus voor mezelf en iedereen die zich afvraagt wat hedonistische consumptie betekent, volgt nu een hele beknopte uitleg. Let wel, onderstaande uitleg is gebaseerd op mijn eigen beperkte kennis en Google. Degenen die mij willen verbeteren zijn van harte welkom bij de reacties en bij dewittegeit[at]hetrozeolifantje.nl
>> Hedonisme: de leer dat genot het hoogste goed is, dat de mens dient te streven naar de bevrediging van zijn zinnelijke verlangens.
Er zijn twee verschillende soorten consumptie, als je kijkt naar de gebruiksmotivatie van de consumenten: instrumentele consumptie en hedonistische consumptie
Instrumentele consumptie wordt gekenmerkt door het feit dat de consument de producten rationeel gebruikt als een middel om een bepaald doel te bereiken. Er valt hierbij te denken aan functionele goederen online casino en diensten zoals auto’s, huishoudelijke apparaten, vliegtuigmaatschappijen en reisbureau’s. Voorbeeld: Je koopt een Mercedes vanwege de degelijkheid en hoge inruilwaarde.
Hedonistische consumptie wil zeggen dat het gedrag een doel op zichzelf is. Het individu consumeert in dit geval hoofdzakelijk voor zijn plezier of genot. Denk aan het bezoeken van restaurants, bioscopen, pretparken en dergelijke. Verder valt bijvoorbeeld muziek luisteren, film kijken en alcohol of tabakswaren gebruiken onder deze plezierige vorm van consumptie.
In de praktijk komt het echter veel voor dat instrumentele en hedonistische consumptie samengaan. Zoals bij kleding of bij diezelfde Mercedes, maar dan vanwege de statusaspecten: “Check mij in m”n stoere auto!”<<
Ik hoop dat dit een beetje verduidelijkt. Zo niet, dan heb je toch weer een paar minuutjes van je dag afgesnoept met het eten van droog leesvoer.
Volgens mij is dit niet wat Epicures bedoelde!
Het gaat om het na jagen van genot, maar wel alleen voor de dingen die je echt nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de uitspraak: Waarom eten tot je buikpijn krijgt?
ALs je te veel materiaal na streeft brengt dit alleen maar ongeluk.
Hedonistische consumptie: de multizintuigelijke, fantasierijke en emotionele aspecten van de interacties van consumenten met producten.