IGA Worldwide en in-game advertising. Onlosmakelijk aan elkaar verbonden, net zoals taaltweelingen moord en brand, schering en inslag, kommer en kwel en toeten noch blazen. Maar dat terzijde.
De nieuwe Youtube-promovideo van IGA staat bol van de in-game voorbeelden. En van statistieken. Daar zijn ze wel van, die IGA-jongens. Ze smijten met percentages, getallen en bedragen om maar enigszins aan te tonen hoe groot de bijdrage van in-game advertising is, en zal zijn in de komende jaren.
Dit soort getallen doen het altijd goed bij marketeers, en terecht. Maar De Witte Geit is ook een beetje een sceptische geit, en vraagt zich af hoe IGA al die cijfertjes berekend heeft? Want iedereen neemt ze klakkeloos over, publiceert ze op blogs en in e-zines, én presenteert ze aan klanten (zodat die wellicht besluiten om mee te gaan in die computerspellenmallemolen).
Is het niet gewoon slimme marketing van IGA? Een soort van self-fulfilling prophecy creëren? Vergelijk het met Appie Heijn die voorspelt dat er volgende week totaal geen toiletpapier te koop is. Iedereen gaat snel veegvelletjes kopen en warempel, de volgende week is al het papier op.
Ik geloof best in de toekomst van in-game advertising, maar ik weiger te geloven in alle cijfertjes van IGA. Mocht iemand het onderzoek in zijn of haar bezit hebben, voer het dan aan De Witte Geit. Misschien zijn die getallen dan beter te verteren.
89% of the information shown in the movie faded out before I could read it.
Helemaal mee eens, Pete. Het meeste gaat verloren in de strijd…
Ik hecht weinig geloof aan die onderzoeken en eerlijk gezegd geloof ik al helemaal niet in in-game advertising.
Omgekeerde wereld:
Laatst zag ik een programma op de buis ‘mede mogelijk gemaakt door de game Call Of Duty World At War.
Ook gek.