De Bruine Beer zag een nieuwe tv-commercial van de Postcodeloterij. In dit filmpje vertelt een natuurliefhebber dat dankzij de Postcodeloterij de stand van de ijsvogel enorm is verbeterd. Maar niets is minder waar. In de afgelopen koude wintermaanden is het aantal ijsvogels in Nederland gehalveerd! Anders dan zijn naam doet vermoeden, kan de ijsvogel heel slecht tegen de kou. Lees meer hierover op de site van SOVON Vogelonderzoek.
Maakt dat een leugenaar van de Postcodeloterij? Nou, niet echt, want toen ze het fimlpje maakten – kijk naar de frisse, groene blaadjes aan de bomen – ging het waarschijnlijk nog wel goed met de ijsvogel. Dit is gewoon een geval van werkelijk waardeloze mediaplanning door het mediabureau van de Postcodeloterij. Al blijven ze daar natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor.
Superbericht. Raak opgemerkt! Pas geleden stuitte ik op iets vergelijkbaars. Een commerciële boodschap die door de door de feiten ontkracht wordt. Ging om de hartstichting, waar een bepaalde keukenverkoper geld aan schenkt om ‘iets terug te doen’. In de boodschap wordt gemeld dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak #1 zijn in NL. Recent onderzoek toont aan dat kanker tegenwoordig meer slachtoffers maakt. Veranderende feiten, zou je ze niet? Lalalala, François