Door de Sire-campagne die nu loopt dwaalden mijn gedachten ook weer af naar campagnes uit het verleden. Een van mijn favorieten is De maat-schap-pij dat ben jij-campagne, van 2001 al weer. Wat ik goed vind aan deze campagne is het sarcastische toontje (versterkt door de fraaie Dick Bruna-illustraties). Het laat flink wat denkwit voor de kijker die zich, na de glimlach, waarschijnlijk wel een keer achter de oren zal krabben. Nu maar hopen dat dat ook geldt voor Loes, Mies, Wim en Tim.
Mooi werk dit!
Eentje die indertijd werd afgekeurd: “Twan is in de woonkamer van Lenie. Ze heeft er mooie spullen staan. Twan heeft alleen een pistool. Dan komt Lenie thuis. Twan richt zijn pistool op haar. “Verroer je niet,” zegt Twan. Lenie doet wat haar gezegd wordt. En Twan pakt de televisie van Lenie. Bij vertrek schiet hij haar dood. Doden hebben geen tv nodig, denkt Twan.”
Ik kan deze campagne van SIRE niet echt waarderen. Een paar jaar geleden ook al niet.
Men neme iets puurs en gooit er een asociaal sausje overheen. Een goeie afspiegeling van de maatschappij… De tegenstijdigheid in deze campagne werkt als een trein.
Dit is zooo lol, we spelen het altijd na! a.
dit is echt prachtig werk waarneer maken jullie mee en waar kan je die boekjes kopen