In 1999 klopte biergigant Anheuser-Busch aan bij DDB Chicago voor een nieuwe Bud Light-campagne. Copywriter Bob Winter besloot een parodie te maken op de typische jaren ’80 bierreclames en creëerde de radiocampagne ‘Real American Heroes’.
In elke (een minuut durende) radiospot wordt een ‘unsung hero’ op briljante wijze geloftuigd door de voice-over, begeleid door een geweldig foute achtergrondzanger: mr. Eye of the Tiger Dave Bickler van de band Survivor.
Na 9/11 veranderden de makers om begrijpelijke morele redenen de titel in ‘Real Men of Genius’. Gelukkig bleef de kwaliteit van de spotjes onveranderd. Er werden in totaal meer dan 100 varianten opgenomen en de serie werd de langstlopende, en een van de meest geprezen radiocampagnes uit de reclamegeschiedenis. Maar nog belangrijker, de campagne inspireerde mij om copywriter te worden. Dus voor mij is er maar één echte ‘real american hero’. Thnx Bob! (Bij ‘meer lezen’ vind je tien van de vele commercials. De rest vind je hier.)
Dus grijze muis, jij bent aangezet tot copywriting door deze campagne. Ben jij dan wel oud genoeg om een grijze muis te kunnen zijn?
Super, super, super. Dit is echt genieten. Ik snap helemaal waarom deze campagne zo gelauwerd is. De commercials kloppen van a tot z. 1 van de beste posts tot nu toe!
Mooie vlag trouwens.